Neem het stuur in handen

MKB Werkplaats helpt de ondernemer aan het stuur te gaan zitten. Hoe ga je omzet- en winstdoelstellingen realiseren en hoe kom je steeds dichter bij het realiseren van je ondernemersdroom.

Het coachprogramma bestaat uit de volgende aandachtsgebieden:

Doelen bepalen

Zet een concrete stip op de horizon en bepaal je jaarlijkse doelstellingen. Wat vind je belangrijk? Groei in omzet en rendement en/of professionaliseren? Of wil je positie claimen in specifieke marktsegmenten? Wat gebeurt er in de wereld om je heen? Welke invloed heeft dat op de ontwikkeling van je bedrijf? Hoe concreter je doelen hoe duidelijker de route.

Waardepropositie ontwikkelen

Waarin is je bedrijf uniek? Waarin ben je beter dan andere spelers in de markt. Waarom kiezen klanten voor jouw producten of diensten. Welke oplossing biedt je de klant en welke behoefte vul je daarmee in? Wat is dan je kernbelofte aan je klanten en welke garanties of bewijzen geef je daarbij?

Genereer omzet 

Genereer omzet door doelgerichte verkoop. Wie zijn je targetklanten. Welk profiel hebben zij? Hoe ga je je waardevolle bestaande klanten behouden en ontwikkelen? Aan welke klanten moet je misschien minder energie steken? En hoe ga je werken aan leadgeneratie en het vergroten van het aantal conversies naar opdrachten? Hoe ziet de klantreis eruit en wat moet je doen om je omzetdoelstellingen te realiseren?

Beloftes waarmaken

Hoe borg je dat je je beloftes realiseert? Hoe zorg je voor een efficiënte uitvoering en duidelijke processen voor alle medewerkers. Passen de structuur en je systemen wel bij je waardepropositie? Hoe check je bij je klanten of je beloftes hebt waargemaakt? Maak je klanten blij door iedere dag weer een top performance neer te zetten met je team.

Bouw aan een topteam

Maak een juiste opstelling. Zijn alle rollen duidelijk en weten medewerkers wat er van ze verwacht wordt en wanneer ze het goed doen? Beschikken ze over de juiste competenties, benut je voldoende het talent dat in je organisatie aanwezig is en vooral… hebben je medewerkers de drive die nodig is om je klanten goed te bedienen?

Bewaak de voortgang

Zorg voor een goede informatie- en communicatiestructuur. Beschik je over een dashboard dat informatie geeft over de actuele status van je bedrijf? Het is heel belangrijk om kort op de bal te zitten en direct bij te sturen waar dat nodig is. Zo blijf je aan het stuur zitten en zie je direct waar je af gaat wijken van de geplande koers. Bij analyseren hoort ook het monitoren van de ontwikkelingen in de markt. Weet wat er speelt en zorg dat je inspeelt op kansen die passen bij je route naar succes, maar ook dat je bent voorbereid op eventuele bedreigingen.